اختلال در یکی از درگاه‌های اینترنتی / لزوم نظارت جدی بر کیفیت خدمات اینترنت

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم رعایت کامل حقوق کاربران اینترنت تاکید کرد: تا زمانی که SLA یا توافقنامه سطح خدمات را جدی نگیریم، امکان بروز مشکل وجود دارد.

علی‌ حکیم‌جوادی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت این روزهای اینترنت و کندی سرعت اظهار کرد: در کشور ما فن‌آوری‌های جدید و تکنولوژی‌های روز مورد استقبال گسترده‌ی مردم قرار دارند و ضریب نفوذ اینترنت هم طی سال‌های گذشته گسترش چشم‌گیری داشته است. اکنون مردم از طریق شیوه‌های مختلفی مانند اینترنت موبایل، وایمکس و یا ADSL و … به اینترنت متصل می‌شوند و به هر حال تامین شرایط مناسب برای تمام این کاربران دشواری‌های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه هم گسترش مباحث زیرساختی مورد توجه جدی قرار گرفته و به همین دلیل درگاه‌های ورودی اینترنت ما که در گذشته محدود بود، در این سال‌ها رشد خوبی داشته است، اما به هرحال گاه ممکن است در مواردی یکی از این درگاه‌ها دچار مشکلاتی شود.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: طی هفته‌های گذشته نیز در یکی از این درگاه‌ها مشکلاتی ایجاد شد و برای مدتی در کشور شاهد اختلالاتی بودیم، اما به غیر از مشکلاتی از این دست، یکی از معضلات دیگر ما این است که از اینترنت خود استفاده بهینه نمی‌کنیم.

حکیم‌جوادی در عین حال تاکید کرد: قطعا لزومی نیست که تمام سایت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند از خارج از کشور میزبانی شوند.

وی با اشاره به تجربیات مختلف کشور‌های دیگر گفت: به عنوان مثال کشوری مانند کره با میزبانی سایت‌های داخلی بر روی شبکه‌ای خاص ، پهنای باندی به مراتب کمتر را مورد استفاده قرار می‌دهد و سرعت بیشتری هم برای کاربران خود ایجاد می‌کند.

معاون وزیر ICT ادامه داد: اکنون اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، قطعا چنین مشکلاتی در کشور کمتر خواهد شد و یکی از اهداف عمده‌ی ما برای راه‌اندازی این شبکه همین موارد بوده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به حقوق مشترکان و کاربران اینترنت اظهار کرد: بحث دیگری که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، مساله‌ی توافقنامه سطح خدمات است که تا زمانی که آن را جدی نگیریم با مشکلات متعدد مواجه خواهیم بود.

حکیم‌جوادی ادامه داد: به شخصه امیدوارم با آمدن رقبای جدید در این حوزه مخابرات و شرکت‌های PAP برای افزایش دسترسی کاربران خود فکر‌های تازه‌ای داشته باشند و به مردم ضمانت بدهند که پس از عقد قرار‌داد خدمات قابل قبولی می‌گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بحث سطح خدمات اینترنتی یکی از موضوعات مهمی است که ما به جد آن را دنبال می‌کنیم و امیدواریم آن را با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این مساله اجرایی و از این پس شرایطی ایجاد شود که دیگر کاربران اینترنت پرسرعت دائم نگران این نباشند که ممکن است دچار مشکل شوند؛ در واقع ما به دنبال آن هستیم که کاربران با خیال آسوده خدمات مورد نیاز خود را طبق آنچه در قرار‌داد‌ها اشاره شده از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت دریافت کرده و دیگر دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

نظرات کاربران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.